Vánoční nákupy a reklamace

Obdarování našich nejbližších, velká očekávání nedočkavých dětských očí v kouzelné atmosféře hořících svícnů odrážejících se od zakřivených zrcadel ozdob a vůní jehličí rodinného kruhu nás nutí každoročně přinášet velké úsilí k dosažení tohoto pomíjivého štěstí. Velké hromada zabalených krabic ovšem skýtá velké nebezpečí. Pravděpodobnost skryté či očividné vady, nefunkčnost nebo úplná záměna dárku v případě výroby sériovým pásovým stylem, respektive dodáním internetovým obchodem, může potkat i vás. Ověření dárku před zabalením je proto už dnes nutností. Zklamaným výrazům nad nepojízdným autíčkem můžeme velmi snadno předejít. Reklamace na internetovém portále se ale může lišit od kamenných prodejen. Každý už dnes jistě ví, že zboží je možné vrátit do čtrnácti dnů bez udání důvodu. Nicméně toto neplatí vždy.
Virtuální obchod
Uvádím zde vyjímky, které znemožňují odstoupení od smlouvy do dvou týdnů:
a)       Výrobek byl upraven pro kupujícího. Jedná se například o nadměrné rozměry lůžka, kterou prodejce nemá v nabídce.
b)      Rychle se kazící potraviny.
c)       Rozbalené hygienické potřeby.
d)      Rozbalené datové nosiče. Toto pravidlo se uplatňuje zejména z důvodu autorského zákona, aby nedocházelo ke kopírování.
e)       Noviny a časopisy nabízejí možnost vrácení jen za podmínky uzavření smlouvy na předplatné.
 Vánoční dárky
Čtrnáctidenní lhůta začíná běžet prvním dnem po fyzickém převzetí zboží. Také si je dobré dát pozor na to, že tato doba slouží jen k nutnému vyzkoušení. Pokud například boty opotřebíme v horském terénu, může prodávají naúčtovat snížení hodnoty pohorek, odečtením určité částky při vrácení peněz. Nemusíme tedy dostat zpátky celou sumu. Před samotným aktem objednání je ovšem nejdůležitější, ověřit si internetový obchod. Česká obchodní inspekce eviduje několik stovek podvodníků, jež zboží nikdy nedodá. Požadují platbu předem a často ani nenabízejí jiný způsob platby. Je důležité být rozvážný a pečlivě si ověřit věrohodnost podnikatele například zkušenostmi jiných zákazníků. V případě jakýchkoliv problémů se je možné s radou obrátit na ČOI nebo také na Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s. Ve větších městech bývají osobní bezplatné poradny.
Samostatnou kapitolou je nakupování od soukromých osob. Vymahatelnost záruční doby je zde ztížená. Podle právního hlediska by neměla třetí osoba reklamovat zboží přímo v obchodě, ale požádat fyzickou osobu, od níž například použitou pračku sehnala, aby reklamaci zajistila. Záruka se nepřenáší. Nakupování z druhé ruky tak obsahuje mnoha úskalí a velké riziko. Vánoce by měly být svátky klidu a odpočinku. Nevyhledávejte proto tu nejnižší prodejní cenu a přímý dovoz z Číny. I jeden dárek z rukou pravého řemeslníka rozvine úsměv hned po posledním soustu štědrovečerního kapra.